Memori Terindah di Kuala Terengganu

by - June 11, 2017


Assalamualaikum :)

Sape kata Kuala Terengganu ni takkan dapat best memori? Yelah, FD sendiri tinggal di Kuala Terengganu, tipu lah kalau takde kenangan yang best, kan?

Terengganu adalah antara negeri yang kaya dengan destinasi pelancongan. Terdapat banyak tempat-tempat menarik yang boleh dikunjungi dan sangat sesuai untuk travel secara berkumpulan ataupun individu. Tambah lagi, jika korang seorang yang sukakan ketenangan ketika travel tanpa kesesakan lalu lintas dan ingin mendekatkan diri dengan alam semulajadi seperti hutan lipur, air terjun, pulau dan pantai, destinasi ni adalah pilihan yang terbaik. Tapi kalau nak ronda satu Terengganu maybe two or three days saja memang tak cukup, jadi FD kecilkan sikit tempatnya kita holiday sekitar Kuala Terengganu atau lebih dikenali sebagai Bandar KT. Ikutkan bandar KT ni pun dah agak besar untuk kita terokai. Pasti korang takkan boring kalau datang bercuti ke sini. Tunggu apa lagi? Jom kita tengok penyu. Yeah! Nanananana, Ganu kita.

Sebenarnya, korang beruntung tau kalau holiday di bandar KT ni sebab bandarnya berdekatan dengan banyak pantai-pantai yang best untuk berekreasi dan bersantai petang sambil makan makanan santai orang Terengganu. Antara pantai yang sering menjadi tumpuan para pengunjung ialah Pantai Batu Buruk. Haaa, pasti korang pernah dengar kan? Pantai ni juga merupakan pantai yang paling terdekat kalau korang stay di hotel bandar KT. Selain itu, korang juga boleh ke Pantai Teluk Ketapang yang terletak di Seberang Takir. Kat pantai ni terdapat juga playground untuk kanak-kanak, service naik kereta kuda dan yang paling menarik ada beberapa warung Ikan Celup Tepung yang mana sangat popular di sini. Di sini juga terdapat banyak tempat penginapan yang murah. Jadi, korang bolehlah try cari dan book best budget hotels at Kuala Terengganu mengikut bajet korang.

Selain lepak dan bersantai di pantai, korang juga boleh melawat ke beberapa mercu tanda utama negeri ini iaitu Pusat Sains Kreativiti Terengganu. FD rasa tempat ni adalah one of new attraction place di bandar KT di mana para pengunjung boleh bawa anak-anak untuk melihat banyak pameran dan galeri yang umumnya berkaitan dengan pembelajaran sains. Taman Tamadun Islam juga adalah destinasi yang agak famous dan sering dikunjungi pelancong. Ia bukanlah historic sites pun untuk negeri ni tapi lebih kepada untuk melihat sejarah Islam, lebih-lebih lagi senibina bangunan ikonik Islamik dunia. Kalau korang nak melihat suasana bandar KT dari sungai, FD suggest kan korang try naik River Cruise TTI. Memang enjoy wei! Korang akan menaiki bot kat jeti Taman Tamadun Islam dan akan dibawa menyusuri Sungai Terengganu sambil tengok landmark utama yang ada di kawasan sekitar seperti Masjid Kristal, perkampungan nelayan, Jambatan Sultan Mahmud dan sebagainya.


Masjid Kristal Kuala Terengganu


Seterusnya, jika korang seorang shopaholics, pasti tercari-cari tempat yang murah dan sesuai untuk berbelanja kan? Di bandar KT ni bukanlah seperti di KL atau Selangor yang mempunyai pelbagai pilihan shopping mall yang besar-besar seperti KLCC, Pavillion dan sebagainya tapi ia lebih tertumpu kepada pasar-pasar dan kedai-kedai biasa seperti Komples Kraf Noor Arfa, Bazar Warisan, Desa Murni dan yang paling famous Pasar Payang. Ada macam-macam jenis barangan yang dijual kat situ dan kebanyakkannya adalah hasil produk orang Terengganu sendiri seperti keropok keping, ikan masin, kerepek, periuk belanga dan banyak lagi. Tapi aku tak galakkan korang pergi ke semua tempat shopping ni ya. Sebab nanti korang rambang mata, habis semuanya nak dibeli. Jenuh nak bawa balik wei. Tips untuk berjimat, jangan bawa duit banyak sangat dalam dompet tu ya kalau dah tahu nak pergi shopping. Haha.


Pasar Payang Kuala Terengganu

Korang still belum puas berjalan? Kalau macam tu apa kata korang singgah ke tempat-tempat bersejarah yang ada di bandar KT ni seperti Muzium Negeri Terengganu. Kat muzium ni terdapat banyak information dan barangan artifak yang berharga tau. Kalau korang nak tahu, muzium ni merupakan muzium yang terbesar di Asia Tenggara. So, memang macam-macam laa korang boleh tengok. Tambah lagi, korang juga boleh visit ke Bukit Puteri yang terletak berdekatan dengan Dataran Shahbandar. Kalau dulunya, tempat ni merupakan sebuah kubu pertahanan kerana lokasinya sangat strategik. Sebab tu kat sini korang akan jumpa beberapa laras meriam, loceng, dan rumah genta. Banyak lagi tempat-tempat sejarah yang menarik boleh dikunjungi seperti Kota Duyong Lama, Bukit Keledang dan lain-lain lagi.

Mencari keunikan sesuatu juadah di negeri orang tu memang dah menjadi satu kewajiban kalau pergi holiday dan menu makanan yang popular kat sini adalah keropok lekor, nasi dagang, sotong sumbat, ikan celup tepung dan pelbagai jenis kuih muih tradisional. Tempat untuk breakfast, korang boleh try ke kedai Nasi Dagang Kak Jah, Mak Ngah Nasi Goreng dan Nasi Dagang Batu Rakit. Kalau nak makan tengahari nasi berlauk pauk orang setempat, korang singgahlah ke Restoran Singgang, AZ Selera Timur, Syed Stulang Seafood dan Restoran Mat Binjai. Memang terdapat pelbagai pilihan makanan yang sedap-sedap. Selain masakan panas dan ikan bakar, makanan western pun ada juga seperti di The Pallet Café, CVU iPata Steamboot & Grill, D’Ganu Seafood Café dan banyak lagi. Hmm, memang puas hati. Tips untuk berjimat lagi, korang boleh try usha hotels at Kuala Terengganu yang berdekatan dengan pantai sebab biasanya di tepi-tepi pantai terdapat banyak gerai-gerai makanan yang sedap-sedap. So, semoga korang enjoy bila bercuti ke sana ya.

You May Also Like

1 comments

  1. Terengganu memang best.. kalau nak pergi kena 4 hari ke 5 hari, baru puas..

    ReplyDelete