Novel

Review Novel: Bila Aku Bercerita

June 28, 2013


Assalamualaikum,

Beli novel ni bulan Februari [ENTRI], baru semalam habis baca. Hihi!
Okay, meh baca sinopsis novel ni dulu ye :)

Sinopsis
SEORANG pengarang novel cuba menulis naskhah terbaharu. Malangnya, gejala writers block melanda. Suatu masa... dalam keadaan separa sedar ketika terlena, dia terlihat seseorang menggunakan komputer ribanya. Namun kelibat orang itu samar-samar. Sebuah cerita yang siap ditaip terpamer pada skrin. Sebuah kisah yang mengujakan, tetapi bukan dia penulisnya. Teorinya – mungkin dia ada berkarya tanpa disedari, tetapi minda logiknya ragu-ragu.
Satu demi satu cerita baharu ditemui lagi dalam komputer ribanya. Dia semakin galak mencuri idea-idea tersebut. Gaya dan teknik penceritaan memang menyerupai cara dia berkarya. Dia semakin seronok mengakui semua cerita itu adalah miliknya. Kemudian... semakin banyak kejadian pelik yang mengitari kehidupannya. Dia diburu sesuatu yang meremangkan bulu roma. Ada bahana muncul bertubi-tubi. Siapa suspek yang bertanggungjawab menghuru-harakan kehidupannya?
RAMLEE AWANG MURSHID ada sebuah rahsia yang lama dipendamkan. Rahsia dirinya sendiri sejak bergelar seorang penulis novel. Lama-kelamaan... andai belenggu misteri yang menggelisahkan ini tidak dirungkaikan segera, maka berakhirlah kariernya...

Dalam novel ni ada 5 cerita. Tak ingat semua tajuk dalam novel ni sebab ambik masa seminggu kot nak baca. Dalam novel ni banyak pusing, tu pasal lama nak baca. Pening oii! Tapi best! Serious, tak rugi baca. Dalam novel ni macam berhalusinasi kot. Sampaikan dia rasa dia curi karya orang lain. Haa, macam mana tu? Menarik, kan? Beli lah novel ni kalau nak tau jalan cerita yang pening tu :D

You Might Also Like

14 comments

  1. macam best ble baca sipnosis dia :)

    ReplyDelete
  2. Suka baca hasil tulisan penulis tu juga..

    ReplyDelete
  3. wah...minat ramlee awang murshid yer...

    ReplyDelete
  4. Diana..tlg wat sinopsis ceta ni pnjang sikit...hehe..Memng menarik..tapilagi menarik kalu org yg ceritakn..(dasar pemalas ysa ni.huhu..)

    btw..tq buat sinopsis novel2 :D

    ReplyDelete
  5. haaaaa....novel ni la yg saya nak beli sgt2......tapi tak jumpe..dah habis!

    ReplyDelete
  6. macam best.. tapi kalau beli xsempat nak baca.. =')

    ReplyDelete
  7. yeah..Novel ni best..
    Tapi tak habis baca lagi..

    ReplyDelete
  8. I dah baca. Walaupun cerita pendek pendek but jalan cerita dia menarik. I really love Awang Mursyid's :D

    ReplyDelete
  9. dah lama beli novel ni, tak belum sempat baca lagi.. dah berbulan2 dalam rak.. abah aje yg dah habis baca :(

    ReplyDelete
  10. mcm best je karya ramlee awang ni huhu

    ReplyDelete
  11. Wahh macam best je sbb berdasarkan pengalaman dia sendiri. Nanti nak baca lah :D

    ReplyDelete